4 – øvelse 3: Lav dine egne succeskriterier

I er alle blevet opmærksom på, hvornår I bliver trigget.

For at vi kan lære at være i og møde triggersituationer, så skal vi øve at tage situationen tilbage. Med det menes, at vi skal gøre situationen vores og ikke lade situationen styre vores tanker og selvbillede.

Øvelsen:

Vælg nu en triggersituation – gerne en situation, som du kommer til at være i den næste uge.

Udfyld nu punkterne herunder på din personlige side.

Situation (selve oplevelsen i en enkelt sætning):

Mulig trigger (hvordan du reagerer på oplevelsen):

Trigger-ord (de ord, som situationen og oplevelsen handler om):

Eksempel

Situationen: Jeg skal læse op, holde oplæg eller sige noget i klassen eller på meet

Mulig trigger: Jeg bryder mig ikke om at snakke foran andre. Jeg bliver nervøs og utilpas.

Trigger-ord: Fokus, opmærksomhed, præsterefejle, skolefremlægge

Derefter skal du skrive 3 nye succeskriterier til situationen.

Eksempel

1 – At jeg siger “godmorgen”, når læreren siger det til os alle

2 – At jeg skriver og deler noget i chatten, inden jeg siger noget. Så har jeg “meldt mig på banen”.

3 – At jeg skriver til min gruppe eller læreren før, at jeg er nervøs, så de ved, at de gerne må hjælpe mig.

Målet med øvelsen er, at du anskuer “den trælse situation” på en ny måde, hvor du fokuserer på det, som DU selv har kontrollen over. Du skal ligeledes fokusere på det, der faktisk kan gå godt og hjælpe dig på vej.

Du vil aldrig komme til at styre eller forudse situationen 100%, men du bestemmer, hvordan du handler overfor dig selv og dermed hjælper dig selv.

0 Indlæg
Inline Feedbacks
Se alle indlæg