6 – Øvelse 4

Øvelsen: Lev dine nye sandheder

De sidste uger har du øvet at tale pænt og positivt til dig selv.

I den kommende uge skal du begynde at leve disse sandheder. Du skal begynde at gøre nogle aktive ting, der understøtter, at du elsker og sætter pris på dig selv.

Herunder er der fire forskellige opgaver – fire forskellige nye vaner.

Du skal nu: Vælge min. én ny vane at afprøve i din uge. Du må gerne vælge at prøve flere.

På din personlige side skal du skrive 3 punkter til, hvorfor du vælger den vane/vaner at prøve.

Inden næste gang skal du følge op på, hvordan det er gået dvs. skrive 3 punkter til, om vanen har givet dig noget, og hvad du har oplevet.

#1

Sammenligner jeg mig selv for meget med andre? For tit og hele tiden? Mange voksne og unge oplever og siger:  “Jeg har det godt med mig selv, lige indtil jeg går på Instagram”…. 

PRØV: Slå Notifikationer fra på Messenger og Instagram og fastsæt et tidsrum, hvor du tjekker dine social medier.

Start din morgen med at finde dig selv stille og roligt. Lad være med at logge på instagram og andre medier før du har været vågen i 30 min. eller 1 time og har talt pænt til dig selv. Læg ligeledes din telefon fra dig en time før du skal sove. Giv dig selv ro til at slutte dagen med bare at være dig – uden påvirkninger fra sociale medier , men med gode tanker om dig selv og din dag.

Du vælger din tid – du vælger hvornår, og du vælger ikke mindst, hvem du følger! Du tager kontrollen – ligesom med tankerne – du bestemmer over dit liv! De sammenligninger vi laver, kan vi bruge til absolut ingenting, da ingen mennesker er ens. Hvis det er svært ift. til venner og veninder, så meld ud til dine nærmeste, at du har et lille forsøg kørende, hvor du prøver at mindske din tid på telefonen. (Det kan være du inspirerer dem til at gøre det samme).

#2

Er jeg hele tiden i gang med at krydse noget af på min to-do-liste? Bruger jeg (for meget) af min tid på at være eller gøre noget for andre? Afsæt et fast tidspunkt til at hygge og være god ved dig selv. Gør noget, der støtter dine “nye sandheder”, der handler om at elske dig selv ligesom vi elsker andre i vores liv. Vi prioriterer jo tid til alle andre mennesker som vi elsker, men hvad med os selv?

PRØV: Hver søndag skal du gøre en ting, du nyder – nydelse og selvkærlighed er fokusordene

Eksempel: Danse, tegne, tage et langt bad og lægge en ansigtsmaske, lave et fodbad, gå en tur ned og købe en kage, købe blomster til dit værelse, du kan nyde den næste uge, lægge neglelak..

Du bestemmer over din tid – ligesom med tankerne – du bestemmer over dit liv! For at vi kan være noget for nogle andre, så er det vigtigt, at vi også er noget for os selv. At vi fylder os selv op med glæde indefra og prioriterer os selv – ligesom vi prioriterer andre. Det er som med iltmasken i et fly – du skal selv tage masken på, før du kan hjælpe andre og være der for dem.

#3

Farer jeg rundt og stresser mig selv i gang med dagens program og opgaver? Glemmer jeg at tjekke ind med mig selv og lige mærke, hvordan jeg har det i dag? Vi kan ofte have stor fokus på dagens program og opgaver, at vi glemmer at give os selv tid og ro til bare at være sammen med os selv. Mange mennesker mediterer for at finde en ro og mærke, hvordan de selv har det. Det kan være lettere at finde tid, hvis tiden er begrænset og måske på samme tid hver dag.

PRØV: Afsæt 10, 15, 20 minutter til at prøve at meditere. Du kan sætte noget roligt musik på, mens du lukker øjene og bare fokuserer på din krop og vejrtrækning (4 x 4 x 4 x 4).

De tanker, du skal fokusere på er dine egne kærlige sandheder. Den eneste regel er: Der er ikke plads til negativitet.

Du kan også lytte til “selvværdsmeditationen” her fra eller finde en anden meditation eller stille musik på youtube.

ALLE synes, at det er svært at meditere i starten – det er svært ikke at tænke på noget! Fokusér på at mærke din vejrtrækning. Hvis tankerne flyver afsted med dig 10 gange, så vender du bare tilbage til fokus på din vejrtrækning 10 gange. Hvis tankerne flyver 25 gange, så vender du bare tilbage til fokus på din vejrtrækning 25 gange. Vær overbærende med dig selv.

Du bestemmer over din tid – ligesom med tankerne. Vi tænker ofte over, hvordan andre vi møder på vores vej mon har det. Veninderne, forældre, familie.. Men vi skal også huske at tjekke ind med os selv for at kunne tage os af os selv. For at være noget for andre, må du først være noget for dig selv.

#4

Husker jeg at være taknemmelig hver dag over det, jeg har? Husker jeg alt det gode, der også sker i mit liv, selvom jeg også oplever svære ting og udfordringer?

Det kan bidrage med glæde og flere postitive tankebaner, hvis vi øver taknemmelighed hver dag. Den første gang skrev du tre gode ting fra din dag og hver gang skriver du en lille dagbog fra din uge, hvor der både er plads til svære oplevelser, men også gode oplevelser.

PRØV: Skriv tre gode ting ned hver dag, inden du sover, som du har oplevet i dag og er taknemmelig for. Intet er for stort eller småt. Du kan skrive det i din bog. Jeg bruger min bog til større oplevelser, og så har jeg en lille taknemmelighedsbog/papir liggende ved siden af min seng.

Eksempel: Det gode vejr, grin med min bror/søster/mor/far, god samtale med en veninde, dejlig mad, motion, smil fra en fremmed, en god historietime, et dejligt bad, smukke blomster på min vej, en is…

Du vælger dine tanker – du vælger, om du ser glasset som halv fyldt eller halv tomt. Vi har ofte fokus på fremtiden – hvad vi gerne vil opleve, nå, have, se.. – ved at fokusere på tre postitve ting fra dagen i dag holdes vi fast i, at det eneste, der reelt betyder noget er lige nu.

0 Indlæg
Inline Feedbacks
Se alle indlæg